O autorze
Karol Król – współzałożyciel Centrum Gospodarki Społecznościowej, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu i bloger na crowdfunding.pl. Wykłada i doradza w zakresie alternatywnych finansów, crowdsourcingu i zajmuje się organizacją finansowania dla przedsiębiorstw we wczesnych fazach rozwoju.

Jest autorem książki Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, licznych publikacji branżowych i organizatorem cyklu konferencji Innowacje w finansowaniu MMŚP. Konsultant wielu firm i instytucji sektora publicznego, doradzał ponad 100 autorom kampanii finansowania społecznościowego.

Absolwent kierunku inwestycje kapitałowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W przeszłości zajmował się przedsięwzięciami z obszaru ICT oraz e-commerce. Jest mentorem AIP Business Link i współpracownikiem kilku organizacji pozarządowych.

Fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce promując nowoczesne mechanizmy finansowania i rozwoju projektów biznesowych, społecznych i kulturalnych. Posiadamy unikalne doświadczenie, które wykorzystujemy w codziennej współpracy ze społeczeństwem, biznesem, nauką i administracją.

FB: fb.com/crowdfundingpl
twitter: @crowdfunding_pl
blog: crowdfunding.pl
strona: karolkrol.pl

Crowdsourcing - innowacje dzięki internautom

Dzięki wirtualnej społeczności możesz obniżyć koszty procesów wewnętrznych lub w tańszy sposób pozyskać nieszablonowe rozwiązania. Z nowych narzędzi korzystają koncerny, startupy, administracja i naukowcy.

Kanadyjskie przedsiębiorstwo Goldcorp stanęło przed widmem bankructwa z powodu kończących się możliwości eksploatacji złóż i niepowodzenia w poszukiwaniu nowych. Dramatyczna sytuacja doprowadziła do ogłoszenia w marcu 2000 roku konkursu Goldcorp Challenge. Polegał on na tym, że spółka udostępniła wszelkie dokumenty dotyczące działek, na których prowadzi poszukiwania nowych złóż i ogłosiła nagrodę w wysokości 575 000 dolarów dla osób, które wytypują najbardziej atrakcyjne obszary. Do współpracy zaangażowano szeroką społeczność wirtualną, w tym ludzi dysponujących kompetencjami, dotychczas niewykorzystywanymi w górnictwie.





Jak podają Tapscott i Williams, ponad połowa zgłoszonych lokalizacji złóż nie była znana przed Goldcorp Challenge, a 80% z nich zawierało istotne pokłady złota, co sprawiło, że firma w krótkim okresie zwiększyła swoją kapitalizację ze 100 mln do 9 miliardów dolarów. Mimo że upublicznienie wrażliwych danych i informacji było ryzykowne, spółka zdecydowanie skorzystała na otwarciu się na społeczność. A wynik bezpośrednio przełożył się na zwiększenie potencjału, przychodów i kapitalizacji przedsiębiorstwa.

Crowdsourcing, czyli wydzielenie procesów biznesowych lub problemów decyzyjnych na zewnątrz organizacji do wirtualnej społeczności i nagrodzenie jej za zgłaszanie rozwiązań to coraz bardziej popularne rozwiązanie. Jest stosowana przez marki do pozyskiwania pomysłów i angażowania klientów w rozwój firmy, przez administrację do tworzenia aktów prawnych lub podejmowania niektórych decyzji, a nawet przez naukowców do analizy danych. Taki przykład może stanowić projekt SETI@home Uniwersytetu Berkeley, w ramach którego każdy właściciel komputera może uczestniczyć w nasłuchiwaniu sygnałów z kosmosu.


Crowdsourcing jest uznawany za strategię zarządzania organizacją, a w prostszym wydaniu za narzędzie marketingowe. Outsourcing problemu decyzyjnego w prosty sposób realizuje właśnie Lech Poznań, który kibicom oddaje głos w sprawie koszulek meczowych na zbliżający się mecz w Lidze Mistrzów. Inny przykład to pozyskiwanie kapitału dzięki finansowaniu społecznościowemu, z czego korzysta polski konstruktor Violi Organisty według projektu Leonarda da Vinci.

Każde narzędzie wspierające rozwój innowacyjności w organizacji i opracowanie bardziej efektywnych rozwiązań dzięki współtworzeniu jest warte popularyzacji. I choć crowdsourcing nie zawsze jest idealnym wyborem (niepełna ochrona własności intelektualnej, kwestia praw autorskich i in.), to jest coraz częściej stosowany także w Polsce.


O skutecznych strategiach dla przedsiębiorstw, stymulowaniu innowacyjności oraz możliwościach rozwoju regionów będą już sierpniu dyskutować liderzy innowacji z 25 krajów Europy. Konferencja Crowd Dialog Europe to ogromna szansa dla przedsiębiorców, samorządowców i naukowców na zrozumienie i przełożenie na nasz rynek doświadczeń i rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na ekosystem społeczno-gospodarczy w Polsce. Udział dla pracowników naukowych jest bezpłatny.


Fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce promując nowoczesne mechanizmy finansowania i rozwoju projektów biznesowych, społecznych i kulturalnych.
Trwa ładowanie komentarzy...