O autorze
Karol Król – współzałożyciel Centrum Gospodarki Społecznościowej, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu i bloger na crowdfunding.pl. Wykłada i doradza w zakresie alternatywnych finansów, crowdsourcingu i zajmuje się organizacją finansowania dla przedsiębiorstw we wczesnych fazach rozwoju.

Jest autorem książki Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, licznych publikacji branżowych i organizatorem cyklu konferencji Innowacje w finansowaniu MMŚP. Konsultant wielu firm i instytucji sektora publicznego, doradzał ponad 100 autorom kampanii finansowania społecznościowego.

Absolwent kierunku inwestycje kapitałowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W przeszłości zajmował się przedsięwzięciami z obszaru ICT oraz e-commerce. Jest mentorem AIP Business Link i współpracownikiem kilku organizacji pozarządowych.

Fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce promując nowoczesne mechanizmy finansowania i rozwoju projektów biznesowych, społecznych i kulturalnych. Posiadamy unikalne doświadczenie, które wykorzystujemy w codziennej współpracy ze społeczeństwem, biznesem, nauką i administracją.

FB: fb.com/crowdfundingpl
twitter: @crowdfunding_pl
blog: crowdfunding.pl
strona: karolkrol.pl

Gospodarka społecznościowa – czyli co?

Centrum Gospodarki Społecznościowej
Centrum Gospodarki Społecznościowej http://cgs.org.pl
Zobacz, jak może wyglądać Twój dzień, gdy wykorzystasz zasoby udostępnione przez innych użytkowników i skoncentrujesz się na pracy.

Kierowca znaleziony na blablacar dowiózł Cię do centrum Warszawy, skąd Uberem jedziesz na spotkanie z zarządem spółki, w którą na beesfund.com zainwestowałeś płacąc bitcoinami. Następnie rowerem z wypożyczalni miejskiej jedziesz do makerspace stworzyć model swojego produktu na drukarce 3D. Potem wpadasz do coworkingu Sieciówka ugotować obiad z innymi i sprawdzić ile zgłoszeń spłynęło w konkursie na identyfikację wizualną Twojej firmy na corton.pl. Przychodzi wieczór, więc kończysz dzień w pokoju wynajętym za pośrednictwem airbnb.com.



Brzmi nierealnie? Uzasadniona ekonomicznie i społecznie przemiana postępuje na całym świecie i już parę lat temu dotarła także do Polski. Możesz pozyskać kapitał bez instytucji finansowych, skorzystać z samochodu, wynająć biurko i drukarkę 3D na godziny oraz przenocować w niewykorzystanym pokoju prywatnego właściciela mieszkania. Oferujący te usługi oczywiście zarabiają pieniądze, ale kreują dodatkową wartość optymalizując wykorzystanie istniejących zasobów.

Ekonomia społecznościowa – (ang. collaborative economy) dział ekonomii zajmujący się gospodarką zbudowaną na rozproszonych sieciach połączonych jednostek i społeczności, stojący w opozycji do scentralizowanych instytucji rynkowych wskazujących, jak społeczeństwa powinno produkować, konsumować, finansować i uczyć się.

Opiera się na czterech kluczowych zasadach:
1. produkcja: design, proces produkcyjny i dystrybucja dóbr następuje za pośrednictwem współpracującej społeczności (ang. collaborative network);
2. konsumpcja: maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez efektywne modele redystrybucji i współdzielenia dostępu do zasobów;
3. finanse: bezpośrednie formy finansowania (brak pośrednika) oraz modele inwestycyjne decentralizujące proces inwestycyjny, napędzane przez społeczność;
4. uczenie się: bezpośrednie modele dzielenia się wiedzą, otwarte zasoby, które demokratyzują naukę.


Gospodarka społecznościowa to całokształt działalności gospodarczej, polegającej na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług, a oparty na zasadach ekonomii społecznościowej. Przykłady firm działających na tej zasadzie w USA pokazuje poniższa infografika:



Choć niektóre nowe modele biznesowe wyprzedzają otoczenie prawne (Prawo nie nadąża za innowacjami) lub nie są dla każdego zrozumiałe, to ich rozwój jest nieunikniony. Mają uzasadnienie biznesowe i pozytywny wpływ społeczno-ekonomiczny w perspektywie makro. Dlatego też bardzo istotne jest ich inteligentne wspieranie, także w ramach prac nad ogólną poprawą środowiska proinnowacyjnego w Polsce.

Opisana we wstępie wizja nie jest fantazją. W Polsce gospodarka społecznościowa najbardziej rozwinięta jest w zakresie finansów (finansowanie społecznościowe), transportu (przewóz osób w mieście i na odległość) oraz usług (coworking, wirtualne rynki dla freelancerów). Jej rozwój będzie z pewnością postępował, zarówno dzięki nowym startupom, jak i zaangażowaniu miast, regionów oraz uczelni. Idealnie byłoby, gdyby silną pozycję budowały podmioty zasilane polskim kapitałem i bazujące na kreatywności oraz zdolnościach rodzimych przedsiębiorców.

Fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce promując nowoczesne mechanizmy finansowania i rozwoju projektów biznesowych, społecznych i kulturalnych.
Trwa ładowanie komentarzy...